Een etalage vol concrete plannen
Welke waterstofprojecten zijn er op dit moment in Nederland? Wat is de actuele status van die projecten en welke partijen zijn erbij betrokken? Dat brengt de Waterstofkaart overzichtelijk en aantrekkelijk in beeld. De digitale kaart is ontwikkeld door Missie H2 en TKI Nieuw Gas, één van de topconsortia van de Topsector Energie. Jörg Gigler, directeur van TKI Nieuw Gas: “Ik ben trots op dit product dat de waterstofprojecten voor nationale en internationale geïnteresseerden in beeld brengt. We zetten ons land ermee in de kijker.”
TKI Nieuw Gas maakte sinds 2019 al een overzicht van actuele waterstofprojecten in Nederland. Gigler: “Dat deden we in de vorm van een pdf; elk project kreeg een korte toelichting. Alleen, het aantal projecten groeide zo gestaag dat het bestand steeds minder overzichtelijk werd. Toen ik zo’n anderhalf jaar geleden de kaart van Missie H2 zag, was ik meteen enthousiast over de look & feel. Er stonden projecten vanuit Missie H2 op en van partners buiten Missie H2, maar helemaal compleet was de kaart nog niet. Dus benaderde ik Missie H2 om onze krachten te bundelen; wij bieden actuele data én een betrokken medewerker die de data nauwkeurig up-to-date houdt. Missie H2 biedt een mooi platform dat dienstdoet als informatiebron en etalage.”
Dé kaart
Op dit moment telt de Waterstofkaart, die beschikbaar is in het Nederlands en in het Engels, ruim driehonderd projecten waar meer dan zevenhonderd unieke partners bij betrokken zijn. Gigler: “De kaart geeft een beeld van waar we staan, wat we doen en wie waarbij betrokken zijn. De projecten zijn informatief weergegeven. Voor mensen die inhoudelijk wat minder diep in de materie zitten, geeft het een goed overzicht. Mensen die gerichtere informatie nodig hebben, kunnen die ook opzoeken. Er waren in Nederland in de loop der tijd flink wat verschillende kaarten in omloop. Inmiddels is duidelijk dat dit dé kaart is waar je op moet staan.”
Geen wilde verhalen
“Met de Waterstofkaart laten we zien waartoe we in staat zijn in Nederland”, vervolgt hij. “Daarbij gaat het om concrete plannen en geen wilde verhalen. Bovendien bevordert de kaart samenwerking, nationaal en internationaal. We profileren onszelf als waterstofland. Hoe Nederland het doet? We doen mee in de kopgroep. Net als Japan, Zuid-Korea, de Verenigde Staten, Canada en een aantal landen in het Midden-Oosten en Europa.”
Razendsnel ontwikkeld
De waterstofbranche heeft zich de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld in Nederland. “Maar het zit niet altijd mee”, constateert Gigler. “Dat heeft diverse oorzaken. Denk aan de duur voor het verkrijgen van vergunningen, een netaansluiting en de hoge kosten van elektriciteit, en de complexiteit van de technologie. Dit zorgt voor onzekerheid op de markt en dat is niet bevorderlijk. Als Nederland in de kopgroep wil blijven en de ambitieuze doelen voor 2030 wil behalen, moeten we versnellen. Daarbij hebben we iedereen nodig; van maakindustrie tot groene stroomsector en overheid. Ik zou liever meer projecten in de realisatiefase zien. En de marktvraag naar waterstof mag zichtbaarder worden.”
Belangrijk signaal
“En daarvoor moet iedereen zijn huiswerk doen”, vervolgt hij. “De Waterstofkaart laat zien dat de animo er is. Dat er ruim driehonderd projecten in de startblokken staan, is een belangrijk signaal.” Gigler gebruikt de Waterstofkaart vrijwel dagelijks in zijn werk. “De kaart is sowieso een vast onderdeel van mijn presentaties. Ik krijg geregeld de vraag of er vacatures zijn in de waterstofbranche, ook dan verwijs ik naar de kaart als startpunt voor de zoektocht. Daarnaast gebruik ik hem om vragen van partijen in de energiesector te beantwoorden. Ik kreeg recent nog een vraag vanuit het Midden-Oosten. Die beantwoordde ik met een voorbeeldproject, natuurlijk aan de hand van de Waterstofkaart.”