Jong talent racet op waterstof
Een groep van 32 gedreven studenten vormt HyDriven, een team uit Twente dat ieder jaar een raceauto op waterstof ontwerpt waarmee het deelneemt aan de Formula Student-race. Waarom zij dat doen? “Wij willen aantonen wat de mogelijkheden van waterstof zijn om de energietransitie te versnellen naar een emissievrije toekomst.”
Aan het woord is Maartje Peters, als student bestuurskunde een wat vreemde eend in de bijt, al zegt ze het zelf. “We hebben studenten van veel verschillende studies die meedoen aan HyDriven, maar als bestuurskundige -en dus niet-techneut- ben ik in de minderheid. Juist dat multidisciplinaire maakt ons sterk. Je hebt engineers, maar ook bestuurskundigen en communicatiemedewerkers nodig om het doel te behalen.” Alle studenten werken een jaar lang, van september tot september, vrijwillig aan het project. De meesten doen dit zelfs fulltime. Ze blijven ingeschreven bij hun studie.
HyDriven
HyDriven is opgericht in 2011 door W.S.G. Isaac Newton, de studievereniging van Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente. Inmiddels is het een op zichzelf staand project met ruim zeventig partners. De afgelopen jaren is er volop ontwikkeling. Zo reden de studenten eerst mee in de Shell Eco Marathon-competitie. In 2021 maakten ze de overstap naar de Formula Student-race. Maartje: “De Shell Eco Marathon-competitie gaat over zo lang mogelijk rijden op 1 kg waterstof. De studententeams voor ons wilden zichzelf uitdagen om verder te innoveren op andere gebieden dan actieradius. Vandaar.” Het team kreeg ook een nieuwe naam. ‘Green Team Twente’ werd HyDriven. “We wilden een naam die uitdraagt dat het ons gaat om waterstof, omdat dit een essentieel onderdeel is van onze identiteit.”
Impact maken
Wat motiveert hen om dit te doen? “Ik doe mee omdat ik mezelf wilde ontwikkelen in iets waarmee ik impact kan maken”, vertelt Maartje. “We komen hier allemaal om te leren. Het is mooi om te zien hoe stijl de groeicurve is, zeker in het begin van het jaar wanneer het team van het voorgaande jaar de kennis overdraagt naar het huidige team. Ook zijn er trainingen van experts in bijvoorbeeld veilig omgaan met waterstof en elektriciteit. Die ontwikkeling is geweldig.”
Innovaties
Elk jaar bouwt een groep studenten een nieuwe auto op waterstof om deel te nemen aan de race in de zomer. En ieder jaar voert het team verbeteringen en innovaties door. Maartje: “Dit jaar is ons doel om onze snelheid te verdubbelen. Dat doel hopen we te bereiken met een nieuw ontworpen gearbox. Om ervoor te zorgen dat we een langere afstand op hogere snelheid kunnen rijden, zoals bij de endurance race, is onder meer de grotere waterstoftank nodig. Daardoor is het nodig om de batterijen niet in twee maar in één doos te verpakken. Zo ontstaat er ruimte. Bovendien willen we de batterijen graag innoveren. Vorig jaar is het gelukt om alle onderdelen van de Formula Student-race uit te rijden. Maar we konden niet overal even hard rijden, bijvoorbeeld tijdens de ‘endurance race’ van 22 km. Daar willen we ons dit jaar in verbeteren.”
Samenwerkingspartners
Na de ontwerpfase in het najaar is het in de winter tijd voor de productie. “En heel veel testen”, vult Maartje aan. “We weten van voorgangers dat je altijd dingen tegenkomt. Van een ontbrekend schroefje tot tegenvallende verwachtingen die vanuit de modellen anders zijn ingeschat. Alle bruikbare data die we verzamelen tijdens het testen, delen we met onze partners. Zo krijgen zij inzicht in hoe het onderdeel dat zij aanleveren presteert. Sommige bedrijven leveren dus onderdelen, maar er zijn ook partners die ons helpen met expertise, advies of geld. Dat is allemaal even belangrijk aangezien we een non-profitorganisatie zijn en al die aspecten nodig zijn om ons doel te bereiken.”
Waterstofklasse
HyDriven neemt momenteel als enige deel aan de Formula Student-race met een auto op waterstof. “We rijden nu mee in de elektrische klasse en zijn druk bezig om een echte waterstofklasse op te richten binnen de Formula Student-race. De Formula Student-race heeft hiervoor een concept-regelement gemaakt, daarbij waren we betrokken. Op deze manier willen we stimuleren dat meer teams kiezen voor waterstof. Dat past bij onze missie: de automobielindustrie en andere sectoren bewust maken van de mogelijkheden van waterstof. We passen waterstof toe in de race-industrie, omdat innovatie juist daar ontstaat. Maar waterstof heeft veel meer potentie, ook in andere sectoren.”
Race
Het grote moment van de waarheid is de race in de zomer. “Vier studenten rijden tijdens de verschillende onderdelen van de race en er is één iemand als back-up geselecteerd”, legt Maartje uit. De keuzes zijn gemaakt op basis van kartwedstrijden en simulatie racecompetities. “Je moet overigens niet denken dat het er net zo aan toegaat als in de Formule 1”, nuanceert Maartje. “Er wordt wel geracet, maar we gaan geen 300 km per uur.”
Broedvijver
HyDriven wil in de eerste plaats de spotlight leggen op waterstof om zero emissie in de toekomst te bereiken. “Maar er is ook een ander, bijkomend voordeel. HyDriven is een broedvijver voor jong talent. We komen straks allemaal de arbeidsmarkt op met een flinke hoeveelheid bagage in de waterstofbranche. Het enthousiasme, de skills, de vriendschappen. Het is onvergetelijk.”