Energieboost voor watertofconsortium Missie H2
Ons land positioneren als Nederland Waterstofland en de duurzame mogelijkheden van waterstof onder de aandacht brengen. Dat is de kern van Missie H2. Een consortium waar sinds vandaag ook Toyota bij aansluit, de samenwerking met TeamNL voor tenminste een jaar wordt verlengd en sportieve ambassadeurs bekend worden gemaakt.
Uitbreiding consortium Missie H2
Al jaren is het merk Toyota een van de voorlopers op het gebied van waterstofmobiliteit. Het voelt dan ook als een logische stap voor importeur Louwman & Parqui met hun merk Toyota aan te sluiten bij Missie H2. De aansluiting zorgt voor een nog stevigere samenwerking op het gebied van de waterstofketen in Nederland en het belang ervan in de energietransitie. Naast Gasunie, Shell Nederland, Stedin Groep, Remeha, Groningen Seaports en Port of Amsterdam is het de zevende grote partner die zich verenigt.
Verlenging partnership NOC*NSF
De sponsorovereenkomst tussen Missie H2 en NOC*NSF op het domein TeamNL wordt met tenminste een jaar verlengd tot en met de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo in 2021. Dit is geen vanzelfsprekendheid in relatie tot de huidige economische situatie, maar de juiste stap in het ondersteunen van TeamNL en haar sporters in deze tijd. Zeker wanneer enkele sporters als ambassadeur het gezicht worden van de aankomende campagne.
Daarnaast zijn de concrete waterstoftoepassingen tijdens de Japanse Spelen van dusdanige relevantie dat de samenwerking helpt bij de energietransitie naar Nederland Waterstofland. Onder meer het Olympisch Dorp en het vervoer in Tokyo draaien op waterstof. Door dit uit te lichten en de voorbeelden uit eigen land te laten zien mikt het consortium op een hogere bekendheid en acceptatie onder het grotere Nederlands publiek.
Subpartnerships en ambassadeurs
Binnen het partnership met NOC*NSF en TeamNL is gekozen om via een selectie van sportbonden en watersporters extra kracht bij te zetten aan de centrale campagne over de mogelijkheden van waterstof. Er wordt nauw samengewerkt met de KNZB, KNRB en het Watersportverbond. Dit zijn vanzelfsprekend bonden die de kracht van water als geen ander kennen en met iedere partij zijn we voornemens passende waterstofactiviteiten te ontplooien om onze boodschap van Nederland Waterstofland kracht bij te zetten.
Dit doen we met een een geweldige opstelling van, in sommige gevallen meervoudig, Olympisch, Paralympisch, Wereld-, Europees en Nederlands Kampioenen: Kiran Badloe, Marit Bouwmeester, Liesette Bruinsma, Ferry Weertman en Ilse Paulis & Marieke Keijser.
Over Missie H2
Een consortium van 7 bedrijven (Gasunie, Groningen Seaports, Toyota, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland en Stedin Groep) ziet in waterstof een belangrijke en duurzame energiedrager voor de (nabije) toekomst. Het doel van de missie is om de bekendheid met de duurzame mogelijkheden van waterstof onder het Nederlandse publiek te vergroten en een brede beweging op gang te brengen ten behoeve van de energietransitie.
Jan-Christiaan Koenders, managing director Toyota importeur Louwman & Parqui
“Toyota voert een krachtige langetermijnvisie uit naar nul emissies. Al in 1997 introduceerden we als eerste automerk de zelfopladende hybrideauto, de Toyota Prius. Ook zijn we met de Toyota Mirai, die in 2014 werd onthuld, de eerste met een brandstofcelsedan die op waterstof rijdt. Als enige wereldwijde mobiliteitspartner van zowel de Olympische als de Paralympische Spelen wil Toyota van de spelen in Tokyo een showcase maken van zijn toekomstvisie met betrekking tot waterstof. Ook in Nederland zien we een belangrijke rol voor waterstof weggelegd. We zijn er trots op dat we samen met andere inspirerende partijen deel uit mogen maken van Missie H2 om ook de rest van Nederland hierover enthousiast te maken. Dat we dit samen met NOC*NSF door middel van sport kunnen doen, is geweldig.”
Ulco Vermeulen, bestuurslid Gasunie
“Voor Missie H2 slaan we natuurlijk de handen ineen. Ook in deze uitdagende tijden blijven we TeamNL steunen op weg naar Tokyo. Met de watersporters van TeamNL blijven we ons hard maken voor Nederland Waterstofland. Extra mooi is dat met de komst van Toyota Nederland nu alle schakels uit de waterstofketen in Missie H2 zijn vertegenwoordigd. Van producent tot eindgebruiker. Samen maken we van Nederland Waterstofland. Energietransitie is per slot van rekening teamsport.”
Gerard Dielessen, algemeen directeur NOC*NSF
"We zijn erg blij met het verlengen van het partnership met Missie H2 met in ieder geval een jaar. Deze steun kunnen wij in deze tijd goed gebruiken. Goed om te zien dat Toyota via Louwman & Parqui, waar wij ook uitgebreid mee samenwerken, zich bij Missie H2 heeft aangesloten. Voor TeamNL is het prachtig dat deze bedrijven de Nederlandse sport en TeamNL ondersteunen en tegelijkertijd zo’n belangrijk maatschappelijk thema als onze verduurzaming onder de aandacht van Nederland weten te brengen. Daar blijven wij graag aan meewerken, vooral in aanloop naar en tijdens de Spelen van Tokyo die zoals bekend nu pas in de zomer van 2021 plaats zullen vinden.”
Mascha van Werven, manager commercie & partnerships NOC*NSF
“De keuze van deze sterke merken om gezamenlijk als Missie H2 TeamNL en de Nederlandse sport te kiezen als partners om de campagne ‘Samen maken we Nederland Waterstofland’ kracht bij te zetten, zien wij als een groot compliment. Het keten-denken dat bij deze zeven bedrijven terugkomt spreekt de sport erg aan. Missie H2 heeft nu alles in huis, van het opwekken tot toepassen van energie via waterstof. Dat is in sport net zo. Daar heb je ook alle stappen in een keten nodig om tot topprestaties te komen.”
Pieter van den Hoogenband, chef de mission TeamNL
“Ter voorbereiding op onze deelname aan de Spelen heb ik als Chef de Mission een aantal keer een bezoek gebracht aan Tokyo. Daar ben ik onder de indruk geraakt van de wijze hoe Tokyo van plan is de Spelen te transformeren tot de eerste ‘Waterstofspelen’ ooit, met de vele waterstof toepassingen die daarbij horen. Geweldig om in Nederland met TeamNL betrokken te zijn bij de campagne van MissieH2 om deze duurzame energiebron ook in Nederland van grote betekenis te laten zijn voor onze energietransitie. De ambitie van de partners binnen Missie H2 om te laten zien dat we in Nederland de kennis, expertise en juiste bedrijven hebben om wereldwijd voorloper te zijn op het gebied van groene waterstof, spreekt mij zeker aan.”
Kiran Badloe, Wereldkampioen RS:X
“Ik ben super trots dat Missie H2 mij steunt op weg naar mijn doel in Tokio. Ik promoot water over de gehele wereld en kijk er dan ook naar uit Nederland kennis te laten maken met de spetterende energie van waterstof.”
Marit Bouwmeester, Olympisch Kampioen Laser Radiaal
”Als Olympisch zeilkampioen ben ik mij heel bewust van de kracht van water. Water is de belangrijkste voorwaarde voor het leven op aarde. Het bepaalt hoe we ons voelen en gedragen. Samen met Missie H2 geloof ik in water(stof) als duurzame energiebron.”
----------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Bijgevoegd beeldmateriaal is vrij van rechten voor redactionele doelen in te zetten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Persvoorlichting NOC*NSF
Geert Slot
+31 6 515 97 327
geert.slot@nocnsf.nl
Persvoorlichting Missie H2
Michiel Bal
+31 6 1100 5849
pers@gasunie.nl